7.30.2008

YANG RETAK BERCANTUM KEMBALI

29 Julai (Selasa) - Semalam setengah hari aku kat Hospital Putrajaya selepas aku dapatkan report x-ray dari Hospital Pakar An-Nur yang 'refer'kan kes Afif ni ke sana. Sampai-sampai je diorg mintak aku report terus ke Jabatan Kecemasan dan Trauma - and diorang bagi kes anak aku ni kepada Dr.Kerwin (a funny young chinese doc I think...). Aku pun serahler surat rujukan doktor pakar An-Nur tu kat Dr.Kerwin tu sekali ngan nih...


(yang korang nampak calit merah tu anak panah kat mana keretakan tu dipercayai berlaku)

Dia mintak aku tunggu kat luar dulu sebab dia nak buat clinical check-up kat anak aku. So, aku tak tau le apa proses yang berlaku sampailah Afif ngan mama dia jumpa aku kat bilik menunggu.

Aku : Diorang buat apa kat Afif?
Mama: Periksa kepala Afif. Ada 2 orang doktor lain lagi yang nengok
sekali.
Aku: So, apa kata doktor?
Mama: Ntah... dia kata kalu ikut kaedah klinikal yang diorang buat tu
nampak macam keretakan tu dah tak ada. Tapi diorang nak cross check dgn x-ray
dulu.

So, kami pun tunggu ler... Lepas dekat 1 jam setengah doktor tu datang jumpa kitaorang minta beberapa makluman tambahan. Then dia masuk jumpa boss dia lagi. Kami menunggu lagi... Then ada la dia kuar minta infi tambahan lagi beberapa kali and finally, to make the story short, Doktor tu cakap kat aku...

Dr.: Radiologist kami pun sahkan memang ada keretakan kan kepala anak encik
kalau tengok x-ray itu. Tapi ujian yang kami jalankan tadi tunjuk bahawa
keretakan tu progressively recover dan tiada apa yang perlu kita lakukanlah.
Saya ada 3 alternatif untuk encik pilih.
Aku: Apa dia dr.?
Dr.: 1. Kita admit dia ke ward, we make observation and do the CT scan; 2.
Kita bagi appointment date later and then u come back to do the CT scan. For
both alternative no surgery will be conducted. 3. We feel yang keretakan itu
semakin baik kerana tempohnya sudah hampir 2 minggu. Saya sendiri merasakan CT scan tak perlu dilakukan.

Aku pun berbincang ngan mama dan dr tu and finally we decide untuk amik alternatif ke-3. Doktor minta kami terus observe Afif for another 2 weeks in case any tanda sort of epilapcy berlaku. Dr. tu pun maklumkan, clinically said that keretakan di kepala Afif tu dah semakin pulih. Aku pun melangkah keluar dari hospital dengan rasa syukur alhamdulillah...
For kengkawan yang concern sangat kat cerita aku nih, aku ucapkan thanks for your support and doa. Thanks to you Atok, Azrul, Muzie and sapa-sapa yang wish all the best to me sebelum nih....

3 comments:

  1. hi lan, m so sorry about your son. baru jek tahu pasal ni.. alhamdulillah everything's ok.. take care

    ReplyDelete
  2. Ya Allah...
    Berilah kesihatan kepada Afif sayang...
    Ummi doakan afif sentiasa jadi afif yang kuat!!!

    ReplyDelete
  3. To rash and my beloved sis Adib, thanks for your support and concern. Alhamdulillah everything is fine...

    ReplyDelete